Friday, August 10, 2007

Manasik Haji 5




(Gambar di MINA Tahun 1999)

Kita akan tinggal di Mina selama 4 hari iaitu 10hb.(Hari Nahar), 11hb.hingga 13hb.(Hari Tasyrik) Zulhijjah.


5.1. Jumaah Malaysia akan melontar Jumrah Aqabah (Wajib) pada malam
10hb. Zulhijjah
5.2. Selepas Melontar di Jumrah Aqabah ,bolehlah kita bertahlul dengan menggunting rambut di kepala/ atau bercukur. Ini dinamakan
Tahlul Awal (Wajib)
5.3. Bolehlah menananggalkan pakaian Ihram dan memakai pakaian harian biasa dan perkara yang Haram waktu dalam Ihram menjadi Halal melainkan melakukan bercumbu-cumbuan, bersetubuh dan berkhawin/ menjadi wali nikah.
5.4. Selepas ini Jumaah melakukan Qurban dan membayar Dam (kalau tidak mewakilkan pada orang lain)
5.5. Mana yang berkesempatan dan berkeupayaan serta ada kemudahan bolehlah balik ke Mekah untuk melakukan Tawaf Ifadah (Rukun) dan Sa'ie Haji (Rukun) dan balik semula ke Mina pada hari itu juga (10hb.Zulhijjah) sebelum jatuh matahari.

(Peringatan : Masa Tawaf Ifadah tidak perlu lagi memakai pakaian Ihram kerana kita telah Bertahlul Awal)

5.6. Melontar ke tiga-tiga Jumrah iaitu Jumrah Ula, Jumrah Wusta dan Jumrah Aqabah (Wajib) pada hari Tasyrik iaitu 11hb., 12hb., dan 13hb.Zulhijjah.
(Waktu melontar ialah dari gelincir Matahari hingga terbit fajar pada 11hb. dan 12hb.Zulhijjah dan pada 13hb.Zulhijjah mula dari gelincir matahari hingga jatuh matahari.

(Masa kita tidur di Mina itu dinamakan Mabit di Mina (Wajib)

(Kalau kita tidur pada 11hb dan 12hb.di Mina dan balik ke Mekah sebelum Maghrib, itu di namakan Nafar Awal. Dan yang bermalam 11hb., 12hb.,13hb.di Mina itu dinamakan Nafar Thani (Yang lebih Afdal).

Jemaah akan bertolak balik ke Mekah pada13hb. Zulhijjah.



(bersambung di Manasik Haji 6.)

No comments: